Posiedzenie w dniu 4 grudnia 2013
- Otwarcie posiedzenia – Przewodniczący Rady
- Budowa IIP w tematach nadzorowanych przez Ministra Środowiska - Stanisław Gawłowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska, Ewa Madej-Popiel, z-ca Dyrektora Departamentu Informacji o Środowisku Ministerstwa Środowiska
- Informacje organów wiodących na temat przebiegu realizacji uchwały Rady IIP z dnia 18 września 2013 r. w sprawie programowania budowy IIP w etapie obejmującym lata 2014-2015 - Jacek Jarząbek - Zastępca Głównego Geodety Kraju, Przedstawiciele Organów Wiodących
- Dyskusja na temat sprawozdania Rady IIP za rok 2013 i planu prac na rok 2014 - Przewodniczący Rady IIP
- Sprawy różne, wolne wnioski i zamknięcie posiedzenia – Przewodniczący Rady
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady. Członkowie Rady jednogłośnie przyjęli zaproponowany porządek obrad.
Stan prac na budową IIP w tematach nadzorowanych przez Ministra Środowiska przedstawiła Ewa Madej-Popiel – zastępca dyrektora Departamentu Informacji o Środowisku, przewodnicząca Zespołu do spraw IIP w resorcie środowiska. W trakcie prezentacji przewodnicząca zespołu omówiła zadania zespołu oraz powołanych w jego ramach grup roboczych. Wśród planowanych działań znalazło się opracowanie koncepcji rozbudowy Ekoportalu jako narzędzia stanowiącego resortowy punkt dostępu do informacji o środowisku. Na portalu udostępnione zostaną nie tylko dane INSPIRE. Zespół opracowuję także założenia szkoleń oraz strategię działań związanych z budową IIP w resorcie środowiska. Dotychczas działania dotyczyły prac nad:
- katalogami metadanych oraz opracowaniem i zamieszczeniem metadanych (GDOŚ, GIOŚ, IMGW-PIB, PIG-PIB)
- inwentaryzacją zasobów danych przestrzennych znajdujących się w resorcie oraz w jednostkach zewnętrznych
- koncepcją oraz budowa lokalnych/ tematycznych węzłów IIP (GDOŚ, GIOŚ, PIG-PIB, KZGW, IMGW-PIB)
- rozpoczęciem harmonizacji danych (GIOŚ, PIG-PIB, IMGW-PIB, KZGW, GDOŚ)
- szkoleniami dla pracowników.
W resorcie wyznaczono także koordynatorów odpowiedzialnych za poszczególne tematy.
Jacek Jarząbek – Zastępca Głównego Geodety Kraju, Wiceprzewodniczący Rady prezentując przebieg realizacji uchwały Rady IIP z dnia 18 września 2013 r. w sprawie programowania budowy IIP w etapie obejmującym lata 2014-2015, przedstawił harmonogram wdrażania Dyrektywy INSPIRE. Wśród zadań realizowanych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii wskazał:
- uzupełnianie danych w tematach przypisanych GGK (np. zostaną opracowane dane LIDAR/NMT/NMPT dla kolejnych obszarów – docelowo pokrycie 94 % powierzchni kraju)
- zastąpienie zbiorów danych w tematach „działki ewidencyjne” i „budynki” zbiorami docelowymi utworzonymi w oparciu o centralne repozytorium kopii zbiorów danych ewidencji gruntów i budynków utworzonych w ramach Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach
- współpracę z innymi organami wiodącymi przy realizacji tematów oraz w zakresie aktualizacji danych (źródłowych lub INSPIRE)
- nieodpłatny dostęp do wybranych danych i usług danych przestrzennych (propozycja nowelizacji Pgik)
Jako organ koordynujący wdrażanie IIP Główny Geodeta Kraju w szczególności:
- realizuje działania edukacyjne i szkoleniowe
- kontynuuje Utrzymanie i rozwijanie geoportalu IIP jako centralnego punktu dostępu do usług danych przestrzennych
- planuje utworzenie technicznej grupy roboczej (spośród przedstawicieli organów wiodących)
- współpracuje z KE, działalność w ramach grupy MIG
- koordynuje współpracę w zakresie tworzenia Wspólnej polityki danych
- koordynuje działania w zakresie Wspólna polityka licencyjna
W trakcie dyskusji przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia zwrócił uwagę na problemy związane z aktualizacją danych udostępnianych w systemie opracowywanym przez Centrum Systemów Informacji o Zdrowiu.
Rada jednogłośnie przyjęła sprawozdanie ze swojej działalności w roku 2013 oraz plan pracy na rok 2014. Dokumenty stanowią załączniki do uchwał Rady nr 14 i 15.
Przewodniczący Rady zamknął posiedzenie oraz zapowiedział, że kolejne posiedzenie odbędzie się w marcu 2014 roku.